DETALJI NOVOSTI

10.05.2007.

Božja imena – 1. dio

Znamo da nam se Bog u Starom Zavjetu očituje kroz svoja djela (stvaranje, čudesa, Zakon, savez sa Židovima…). Osim toga, Bog nam se u Starom Zavjetu objavljuje kroz dvanaest svojih glavnih imena. Bog želi da ga znamo i zato nam se u Pismu otkriva kroz svoja imena – kako bi ga mi, njegova djeca, upoznali i bila još više poput Njega. Važno je da imamo ispravno razumijevanje Boga, Njegove naravi i svega što On jest. Naši naravni umovi ne mogu shvatiti svu neiscrpnu Božju veličinu, ali Ga možemo upoznati i razumjeti kakav je kroz ono što nam govori u svojoj Riječi i kroz osobni odnos s Njime.

Kako upoznajemo Njega, otkrivamo sebe i krajnju svrhu naših života – da znamo i odražavamo našeg veličanstvenog, nemjerljiivog, moćnog Boga u svoj njegovoj veličini i slavi.

„A svi mi, koji otkrivenim licem odrazujemo slavu Gospodnju, po Duhu se Gospodnjem preobražavamo u istu sliku – iz slave u slavu.“ (2. Kor. 3:18)

Otkrivenje i spoznaja Boga kroz svako od tih imena se nadopunjuje – otkrivenje jednog imena otvara vrata punini otkrivenja drugoga. Prvo ime kroz koje nam se Bog u svojoj Riječi otkriva je:

1. EL: ili u množini ELOHIM (ili Elohay): – Bog u hrvatskom prijevodu Biblije. Opisuje Boga kao Boga stvoritelja, onog koji je moćan, snažan i velik. Elohim je prvo ime Boga u Bibliji koje se u Starom Zavjetu nalazi preko 2.500 puta (u knjigama Propovjednika, proroka Danijela i Jone koristi se gotovo isključivo ime Elohim). Korijen toga imena dolazi od hebrejske riječi koja znači snagu ili moć. U Postanku 1:1 kaže Riječ u originalu: „U početku stvori ELOHIM nebo i zemlju.“ Karakteristično je da se javlja u množini – već na početku Riječ ukazuje na trojstvo koristeći riječ u množini opisujući jednog Boga. U Riječi se dalje ime Elohim kombinira sa drugim riječima kako bi se opisale određene Božje karakteristike.

„El“ kao jednina riječi Elohim se u Bibliji pojavljuje preko 200 puta. Ova riječ nosi ideju o Božjoj vjernosti. Također se kombinira sa drugim riječima kako bi se Bog jasnije opisao.

Ovo je prvo Božje otkrivenje, otkrivenje Boga kao svemogućega i vjernoga. Na osnovi ovog otkrivenja možemo biti sigurni da će ispuniti svako obećanje koje daje, da je on naš Nebeski Otac koji nas neće ostaviti i na kojeg se uvijek možemo osloniti.

2. JAHVE: – osim Jahve prevedeno i sa Gospodin u hrvatskom prijevodu Biblije. To je najčešće upotrebljavano Božje ime u Starom Zavjetu (javlja se oko 7.000 puta; Jošua, Suci, Knjige o Samuelu i Kraljevima gotovo isključivo upotrebljavaju ime Jahve). Dolazi od hebrejskog glagola „havah“ što znači „biti“ (slično je i „chavah“što znači „živjeti“). Ime Jahve objavljuje Božje apsolutno postojanje – On je izvor svega, bez početka i bez kraja, samodostatan i vječan.

To je ime kojim se je Bog objavio Mojsiju u gorućem grmu:

“JA SAM KOJI JESAM”, reče Bog Mojsiju. Onda nastavi: “Ovako kaži Izraelcima: ‘JA JESAM’ posla me k vama.” Dalje je Bog Mojsiju rekao: “Kaži Izraelcima ovako: ‘Jahve, Bog vaših otaca, Bog Abrahamov, Bog Izakov i Bog Jakovljev, poslao me k vama.’ To mi je ime dovijeka, tako će me zvati od koljena do koljena.” „(Izl. 3:14-15)

3. EL ŠADAJ : Svesilni, Svemogući, Dostatan da zadovolji sve potrebe svoga naroda. Javlja se oko 50-tak puta u Starom Zavjetu, od toga najviše u Jobu (oko 30-tak puta). Prvi puta se javlja u Postanku 17: 1-2 gdje Bog s Abrahamom sklapa savez i daje mu obećanje da će postati ocem mnogim narodima. Kao El Šadaj Bog se objavljuje i Izaku i Jakovu.

„Kad je Abramu bilo devedeset i devet godina, ukaza mu se Jahve pa mu reče: “Ja sam El Šadaj – Bog Svesilni, Mojim hodi putem i neporočan budi. A Savez svoj ja sklapam s tobom i silno ću te razmnožiti.” (Post. 17:1-2)

Spominje se još u Postanku 28:3, 35:11,43:14, 48:3, Izlasku 6:3, Ruti 1:20, Izaiji 60:16, Otkr.16:7.

4. ADONAI: u hrvatskom prijevodu Gospodin, Gospodar, Gospod – otkriva Božje Gospodstvo nad svime što postoji. I ova riječ je u originalu u množini (jednina „adon“ se javlja kada se opisuju ljudski gospodari). Javlja se oko 300 puta u Starom Zavjetu (učestalo u Izaiji i Ezekijelu), a prvi puta u Post. 15:2:

„Abram odgovori: “Gospodine moj, Jahve, čemu mi tvoji darovi kad ostajem bez poroda; kad je mojoj kući nasljednik Eliezer Damaščanin?“ ili „ “Gospodine moj, ako sam stekao milost u tvojim očima, nemoj mimoići svoga sluge!“ (Post. 18:3)

 

Autor: I. R.

PODIJELI ČLANAK