5. JAHVE JIRA: Bog kao onaj koji proviđa, koji se brine za nas. Dolazi od “jireh” (“vidjeti” ili “providjeti” ili “predvidjeti” kao prorok). To je ime kojim se Bog objavio Abrahamu kada je trebao žrtvovati Izaka„. “Bog će već providjeti janje za žrtvu paljenicu, sine moj!” – odgovori Abraham. I nastave put.“ (Post. 22:8) i „Onome mjestu Abraham dade ime “Jahve proviđa”. Zato se danas veli: “Na brdu Jahvina proviđanja.” „ (Post. 22:14) Bog tu otkriva predivnu istinu – On će providjeti i savršenu žrtvu, svoga Sina, po kojem svi imamo pravo pristupa Njemu i po kojem možemo biti sigurni da će nam Bog providjeti i dati sve ostalo s Njime.
6. JAHVE RAFA: Boga kao onaj koji daje zdravlje. Dolazi od “rophe” što znači “ozdraviti” i označava duhovno, emocionalno i fizičko ozdravljenje – Bog je taj koji ozdravlja sve razine čovjekova bića.
„ Zatim reče: “Budeš li zdušno slušao glas Jahve, Boga svoga, vršeći što je pravo u njegovim očima; budeš li pružao svoje uho njegovim zapovijedima i držao njegove zakone, nikakvih bolesti koje sam pustio na Egipćane na vas neću puštati. Jer ja sam Jahve koji dajem zdravlje.” „ (Izlaz. 15:26)
7. JAHVE NISSI: Boga kao onaj koji pobjeđuje na bojnom polju, kao stijeg pobjede, kao onoga koji daje pobjedu i zaštitu svome narodu. Dolazi od riječi koja znači „blistati“ i „podići“. Javlja se u Izlasku gdje je Bog Izraelcima donio pobjedu nad Amalečanima. Izraelci su u toj bitci pobjeđivali sve dok je Mojsije imao ruke podignute prema Gospodinu.
„Podiže zatim Mojsije žrtvenik i nazva ga : Jahve mi je stijeg! “Jer”, reče, “Jahvin stijeg u ruku! Jahvin je boj protiv Amalečana od naraštaja do naraštaja!” „ (Izlaz.17:15-16)
8. JAHVE MEKADEŠ: Bog kao onaj koji nas posvećuje, odvaja od grijeha i uvodi u svetost, izvodi iz ropstva u slobodu, iz prljavštine u pravednost. Javlja se u Izlasku i Levitskom zakoniku, nakon što Bog u Postanku i Izlasku otkriva što je grijeh i otkupljenje.
„Posvećujte se da budete sveti! Ta ja sam Jahve, Bog vaš. Držite moje zakone i vršite ih. Ja, Jahve, posvećujem vas’.“(Lev.zak.20:7-8)
9. JAHVE ŠALOM: Boga kao onaj koji daje mir, kao Gospodina Mira. Taj Božji mir koji „nadilazi svaki razum“ čovjek može imati samo kada je u ispravnom odnosu s Bogom, izvorom mira i sa svojim bližnjima. Otkrivenje Boga kao izvora mira vidi se na primjeru Gideona koji je svoj mir pred bitku sa Midjancima našao u Bogu i nadnaravno pobijedio.
„Gideon podiže na tome mjestu žrtvenik Jahvi i nazva ga “Jahve-Mir”. Žrtvenik još i danas stoji u Ofri Abiezerovoj.“ (Suci 6:24)
10. JAHVE CIDKENU: Gospodin naša pravednost. Dolazi od riječi “tsidek” koja znači ispravan, izbalansiran, pravilan, pravda, pravednost, proglašen nevinim. Bog nam se kroz ovo ime otkriva kao jedini pravedan, i kao jedini izvor naše pravednosti.
„”Evo dolaze dani – riječ je Jahvina – podići ću Davidu izdanak pravedni. On će vladati kao kralj i biti mudar i činit će pravo i pravicu u zemlji. U njegove će dane Judeja biti spašena i Izrael će živjeti spokojno. I evo imena kojim će ga nazivati: ‘Jahve, Pravda naša.’ „(Jerem. 23:5-6)
11. JAHVE ROI: Gospodin moj pastir. Riječ „rohi“ znači hraniti i voditi, označavajući tako dužnosti pastira vjernicima koji su simbolično prikazani kao ovce kojima treba netko tko će ih hraniti, voditi, štititi. Bog nam najviše kroz to ime otkriva svoju nježnost, intimnost i želju za zajedništvom s nama. Najčešće citiran stih u kojem se Bog otkriva kao naš pastir, kao onaj koji se brine za nas je Davidov psalam koji kaže:
„ Jahve je pastir moj: ni u čem ja ne oskudijevam; „ (Psal.23:1)
12. JAHVE ŠAMA: Gospodin je uvijek prisutan, Gospodin je ovdje. Kroz ovo ime Bog nam otkriva svoju vječnu sveprisutnost. Kao Jahve Šama, Bog nam se otkriva u stihovima proroka Ezekiela koji govori o obnovi Božje slave u Jeruzalemu nakon njegova uništenja. On opisuje hram i grad budućnosti u kojem će Božja slava prebivati zauvijek:
„Sve uokolo: osamnaest tisuća lakata. A ime će gradu unapredak biti: ‘Jahve je ovdje.’ “(Ezekiel 48:35).
Autor: I. R.