DETALJI NOVOSTI

27.12.2019.

Šićko je Katolik – do srži

Kada pokušam ukazati nekim svojim sugovornicima da sam ja Katolik, oni to odbacuju, čude se tomu ili se smiju. To se događa zbog toga što oni ne razumiju značenje riječi Katolik. U uobičajenom prijevodu riječ se prevodi kao univerzalan, sveopći. No to doista nije najbolji prijevod. Prema pisanju crkvenih očeva riječ se može i treba prevesti kao sveopći ili sve prihvaćeni. Što mislim pod time? Kada se odlučivalo o tomu koje knjige trebaju biti dio Biblije a koje ne, (jer je bilo puno knjiga koje su od nekih smatrane svetima), uspostavljen je kanon ili mjerilo po kojem su knjige odabrane. Taj kanon je uključivao apostolsko porijeklo knjiga (da su ih pisali apostoli ili oni kojima su oni diktirali, govorili, s kojima su izravno surađivali); da su to knjige koje su prihvaćene od svih crkvi; i da knjige sadrže doktrine koje sve crkve prihvaćaju. Ova druga pravila su katolička pravila i ona su značila da u Bibliju mogu biti uvrštene samo one knjige koje su prihvaćene i priznate od svih crkvi. Ako su neke crkve imale neke druge knjige a te knjige ili doktrine nisu bile prepoznate i prihvaćene kao svete od drugih crkvi, one nisu mogle ući u spisak kanonskih, biblijskih knjiga.

Dakle pojam katoličko označava ono što je zajedničko u vjeri i praksi (pobožnosti) svim vjernicima u svim crkvama kroz povijest. Temelj tomu su postavili Isus i Apostoli i mi na tomu i u skladu s time gradimo.

Ako neko vjerovanje i praksa nije prepoznata od svih vjernika, uključujući Apostole i ranu crkvu, tada to vjerovanje i praksa nije katolička. Ako neka crkvena organizacija ima vjerovanja i prakse koje nisu naučavali i prakticirali Apostoli i novozavjetna, rana crkva, tada ta crkvena organizacija nije katolička.

Isus i Apostoli su ustanovili ono što je ispravna vjera i praksa i to su predali čovječanstvu usmeno u svoje vrijeme i pismeno kroz ono što zovemo novim zavjetom. Uz to naravno su nam potvrdili i stari zavjet, te smo tako dobili Bibliju koja nam prenosi istinsku kršćansku, katoličku vjeru.

Dakle, zašto je Šićko, ili netko drugi Katolik? Netko je Katolik ako vjeruje i prakticira ono što su Isus i Apostoli naučavali i zapisali a što su sve rane crkve prepoznale kao ispravno, kršćansko i katoličko a odbacuje sva druga vjerovanja koja nisu u skladu s time. Po tom načelu se prepoznaju pravi katolici.

Dakle svi oni koji imaju ista vjerovanja i prakse kao Isus i apostoli, svi takvi vjernici su katolici i sve takve crkve, su katoličke. One crkve koje su prihvatile vjerovanja i prakse koje Apostoli i rana crkva nisu vjerovali ili prakticirali nisu katoličke, iako se možda nazivaju katoličkim.

Dakle, da bi netko doista bio Katolik on ili ona se trebaju držati onoga što ima apostolske korijene i vjerovati i prakticirati samo ono što je prihvaćeno od Apostola i rane crkve a poslije od svih, te odbaciti ono što nije prihvaćeno od Apostola i svih. Ako tako radimo onda smo pravi katolici.

Pitanje: Jesu li rimokatolici katolici i je li Rimokatolička crkva Katolička?

 

Autor: Damir Šićko Alić

PODIJELI ČLANAK